10 tipp, ha csúszós úton is bringázol

Ősztől tavaszig gyakrabban találkozunk nedves útviszonyokkal. Ilyenkor a kerékpározás – különösen forgalomban – veszélyesebb, több megfontoltságot igényel, mint a száraz nyári hónapokban.

  1. Ha önmagunkra és a forgalomban részt vevők számára is veszélyesek vagyunk rutintalanságunk miatt, akkor ne a csúszós aszfalton próbáljunk ügyesedni. A forgalomtól elzárt terepen bringázás szabadidős céllal azért is jó, mert meg lehet tanulni biztonságosan kezelni a kerékpárt. Maximum saját magunknak okozunk kárt, ha nem adja ki. Az őszi-téli közlekedésben csak akkor vegyünk részt bringával, ha már megszereztük a kellő rutint.
  2. A kerékpár állapotát szigorúbban kell ellenőrizni, mint nyáron. A kopott gumik, fékbetétek balesetveszélyt teremthetnek, a hajtáslánc (lánc, lánckerekek) gyorsabban kopnak nedves-piszkos útviszonyok között. A csapágyak is könnyebben szennyeződnek.
  3. A guminak megnő a szerepe a balesetveszélyes szituációk megelőzése érdekében. A mintázat és a puhább összetételű gumikeverék is segíthet a tapadásban. Csúszós, nedves úton az alacsonyabb guminyomás biztonságosabb. Nehéz pontosan megadni ezt, mert függ a gumi szélességétől, a használat jellegétől és a testsúlytól is.
  4. Hozzávetőleges különbségek a nyomást illetően: Országúton 28-32 mm-es guminál a nyári kb. 5 bar helyett csúszós úton lemehetünk 4 környékére is. Gravel, vagy trekking bringákon 38-45 mm széles guminál a nyári 3 bar helyett csökkenthetjük 0,5-1 barral is a nyomást testsúlytól függően. Mountain bike-nál a széles, 2” fölötti gumikat 2 bar helyett leengedhetjük 0,5 barral puhábbra. (Ezek csak hozzávetőleges értékek átlagos testsúlyt és felhasználást feltételezve.)
  5. Fontoljuk meg a sárvédő használatát akkor is, ha nyáron nem szereljük fel. Nem csak a bringát és a ruházatunkat óvja, de közlekedésbiztonsági szempontból is van szerepe, például nem fröcsköli a kerék a szemünkbe a trutyit.
  6. A jó minőségű világítás is fontos, téltől-őszig különösen. Egyrészt korán sötétedik, másrészt ködös időben, esőben erősebb fény szükséges. A vízállóság, üzembiztonság is lényeges, hidegben az akkumulátorok is rosszabb teljesítményt nyújtanak.
  7. Az őszi/téli ruházatunkat is a jó láthatóság jegyében válogassuk össze. A felső mindenképpen legyen jól látható, fényvisszaverő panelekkel kiegészítve. A kamásli vagy a bringás cipő is készülhet fluoreszkáló elemekkel.
  8. Tartalék ruházat: ilyennel is érdemes készülni, esőkabát, esőnadrág, száraz aláöltöző, vízhatlan kesztyű, sapka stb.
  9. „Téli kerékpár”: Aki napi szinten teker télen, megfontolhatja egy kimondottan téli bringázáshoz összeállított kerékpár használatát. Teljes sárvédelemmel, megfelelő gumikkal, olcsóbb, de üzembiztos alkatrészekkel, melyeket nem sajnál, ha gyorsabban amortizálódnak.
  10. Amikor NE: Ónos esőben ne bringázzunk, hacsak nem szeretnénk szándékosan elesni. Egyéb extrém időjárás esetén – szakadó hó, eső, orkánerejű szél stb. – sem érdemes biciklizni. A csapadékot hűvös időben eleve sokkal hidegebbnek érezzük, mint a levegő hőmérsékletét – tartsuk észben ezt is.
Megosztás:Email
További információA GINOP-7.1.9-17 – 2018 – 00012 számú fejlesztés a Balaton kiemelt turisztikai fejlesztési térségben valósult meg. Célja, hogy az egész térségre vonatkozóan, átfogóan valósítson meg kerékpáros fejlesztéseket, bevonva a vérkeringésbe a partközeli és a háttértelepüléseket egyaránt.
Bezár