5 tipp, hogyan tervezz kerékpáros útvonalat télen

5 fok alatti hőmérséklet mellett, téli útviszonyok között körültekintőbben kell tervezni a kerékpározást, mint nyáron. Ha hibázunk, több kellemetlenségre számíthatunk...

A legjellemzőbb „káresemény”, hogy lefagy a kezünk, lábunk, megfázunk és sorolhatnánk. Az elfagyás leggyakoribb oka a nem megfelelő öltözék mellett, hogy több időt töltünk a hidegben, mint kellett volna. Akár egy eltévedés miatt, akár azért, mert a speciális útviszonyok miatt nem tudunk olyan intenzíven mozogni, ahogy terveztük (és így nem fűtöttük magunkat eléggé belülről). A hibázás kockázata azonban nagyban mérsékelhető a körültekintő útvonaltervezéssel, legyen szó túráról, sportolásról, vagy edzésről. Lássuk, mire érdemes figyelni:

  1. Maradj inkább kipróbált utakon! Az ismert utakon, ösvényeken tudjuk, mire számíthatunk szárazon, nedvesen, ha sáros az erdő, vagy ha havas a táj. Tervezzük ezért kipróbált utakra a napi penzumot! Ismeretlen ösvényeken egy havazás után, vagy nagyobb sár esetén előfordulhat, hogy kilométereken át nem tudjuk tekerni a bringát. A havat taposva átfagy a lábunk, ami már csak otthon fog kiengedni...
  2. Ne távolodj el nagyon hazulról! Érdemes úgy tervezni, rajzolni az útvonalat, hogy lakóhelyünk közelében „tekeregjünk”, ne menjünk el nagyon messzire. Így bármilyen nem várt esemény bekövetkezésekor dönthetünk úgy, hogy a legrövidebb úton gyorsan hazaérünk, illetve segítséget is könnyebb hívni.
  3. Légy óvatos a szintkülönbségekkel! Egyrészt a felfelé termelt izzadtság – ha nem párolog el teljesen – lefelé hűteni fog a menetszél miatt. Másrészt, ha 200 méteren 6 fok van, 500 méteren fagypont körül lesz a hőmérséklet. Érdemes tehát a sík, vagy kisebb dombokat tartalmazó terepet preferálni.
  4. Csökkentsd a bringázás időtartamát – így a távot is – a nyárihoz képest! Nem csak azért érdemes rövidebb távban gondolkozni, mert egy idő után a jó technikai ruházatban is fázni fogunk. A szervezetünk a fűtésre is sok energiát használ, így hamarabb kimerülünk ugyanolyan intenzitáson, mint nyáron. Kalkuláljunk a sötétedéssel is, a már említett nem várt események miatt semmiképpen ne centizzük ki a bringázást napnyugtáig. Sötétben, ködben, jó minőségű világítással sem annyira biztonságos a haladás, mint nappal.
  5. Csökkentsd a kockázatát, hogy magadra maradsz baj esetén! Az útvonalat úgy érdemes megrajzolni, hogy akkor is a civilizáció közelében maradjunk, ha a természetben szeretünk tekerni egyedül. Nem árt, ha mindenhol van térerő, ha segítséget kellene hívni. Használjunk olyan útvonalat, amit más bringások, futók is preferálnak télen. Nyáron egy töréssel járó baleset után több órát is kibírnánk várva a segítséget, de fagypont közelében hamar további fagyási sérüléseket szenvedhetünk. Fontos az is, hogy valakinek mindig mondjuk el, merre megyünk majd!

+1: Bár nem tartozik magához az útvonaltervezéshez, de nem lehet elégszer hangsúlyozni: fagypont környékén a legtöbb Li-ion akkumulátornak csökken a teljesítménye. Ügyeljünk rá, hogy a navigációs eszköz, telefon, e-bike esetében az akkumulátor jó műszaki állapotban legyen és fel is legyen teljesen töltve!

Megosztás:Email
További információA GINOP-7.1.9-17 – 2018 – 00012 számú fejlesztés a Balaton kiemelt turisztikai fejlesztési térségben valósult meg. Célja, hogy az egész térségre vonatkozóan, átfogóan valósítson meg kerékpáros fejlesztéseket, bevonva a vérkeringésbe a partközeli és a háttértelepüléseket egyaránt.
Bezár