A téli bringás kiegészítőkről mindent Matyival

A hidegebb idő beköszöntével a végtagjaink megfelelő szél- és hővédelméről is gondoskodnunk kell, hiszen ezek nélkül nagyon hamar elvesztjük a bringázás komfortérzetét. Bujti ellátogatott Matyihoz a Bringalandba, hogy a téli kiegészítőkről mindent megtudhassatok.

A hőérzetünk nem kizárólag a hőmérsékleten múlik. Ki ne tapasztalta volna, hogy szeles időben hidegebbnek érezzük a levegőt az arcunkon, azonos hőmérsékelt estén is. Nincs ez máshogy bringázáskor sem, ahol a menetszél miatt a hőérzetünk megváltozik. Az előző cikkünkben a testünk téli bringás ruházatát bemutattuk, de a végtagjaink védelmére külön blog bejegyzést kell szentelnünk.

Kezdjük lentről – a téli kerékpáros zoknik

Sokan felteszik a kérdést, hogy a sízokni különbözik-e a bringás zoknitól. A válasz röviden igen. A sísportot jellemzően nulla fok alatt űzik, és a síbakancs nagyon vastag hőszigetelő réteget biztosít, valamint a sízokni térdig ér, hogy a bakancs ne dörzsölje ki a sípcsontot. A bringázásnál ezzel szemben jellemzően nem béleltek a cipők és a térdzokni kényelmetlen a bringás hosszú nadrágok viselésekor.

A bringás cipőgyártók mindent megtesznek, hogy a lehető legjobb szellőzést biztosítsák, de jól jön-e ez télen? Egyrészt persze a pára elvezetése fontos, de a hőérzetet nem növeli, sőt a lábfejünk a cipőben alig mozog, így hamar átfázhatunk már a bringás cipőben, ha nyári zoknit használunk.

Tipp: télen ragasszuk be a bringás cipő talpszellőzőit, hogy a hőérzetünk növeljük!

Mitől más egy bringás zokni a többi téli zoknitól? A sportruházat gyártók a bringásokra külön termékeket fejlesztenek, hiszen ritkán bringázunk bakancsban, ami a hővédelemről, szélvédelemről gondoskodik a túrázók esetében. A kerékpáros téli zoknik kínálaztában a cipők szellőzése miatt, vastagabb talprészt, és a merinói gyapjú keverékek mellett akár szintetikus töltetű (primaloft) zoknikat is megtalálhatunk. A merinói gyapjú tartalmú anyagok általában vékonyabb kivitelben is hasonló hőérzetet biztosítanak, mint a szintetikusak, amelyek jellemzője, hogy kimondottan vastagok.

6 fok alatt is elegendő-egy téli kerékpáros zokni?

Szerencsére nem kell lemondanunk a lábfejünk komfortjáról 6-8 fok alatt sem, hiszen léteznek kimondottan szélálló anyagú második rétegként elképzelhető zoknik is. Ezeket a akár vékonyabb zoknira felvéve is kellemesen érezhetjük magunk hidegebben időben. Bár a külső zoknik vékony anyagúak, de ezekhez kell elegendő hely a cipőben, nehogy a véráramlást elszorítsuk a lábfejünben.

Kamásli, ha tényleg nagyon hideg van, és nyári cipőben tekerünk

A kamásli alapvetően a cipőre kívülről felvehető szél- és hővédelmi réteg, de természetesen vannak kamáslik, melyek vízlepergető, vagy vízálló anyagúak. Jellemzően inkább országúti cipőkre találunk kamáslit, mert a cipő talpánál a stoplin járunk, így nem kell a kamásli sérülésétől tartani járás közben. Vannak montis, vagy utcai cipőre is jó kamáslik, de ezek érintkeznek járás közben a talajjal, így bár strapbíróbb anyag van a járásnak kitett részeken, hamarabb mennek tönkre, ha járkálunk is benne.

Tipp: ha tehetjük ne nagyon járkáljunk, ha a kamásli már rajtunk van!

Kar- és lábszármelegítők

Az optimális komforthoz nagyon sokat tud hozzáadni egy jó kar-, vagy lábszármelegítő. Ezeknek a hideg idő beköszöntével, de már 20 fok környéki időben is nagyon jó hasznát vehetjük. Amikor reggel még hűvösebb van felvesszük, de ha napközben felmelegszik az idő egyszerűen csak lehúzzuk, és akár a zsebünkben is elfér. A kar és lábszárvédők kínálata a csak UV védelemre szolgálótól az egészen meleg szélálló, akár vízlepergető tulajdonságú anyagból készültekig terjed. Ha rövid nadrágban, mezben tekerünk ősszel a kar és lábszár melegítő az optimális kiegészítők.

Tipp: nyáron hidegebb estéken a hosszú nadrág alternatívája is lehet egy jó lábszármelegítő!

Mitől jó egy téli bringás kesztyű

A téli kerékpáros kesztyűk lehetnek 3 ujjasok, 5 ujjasok, vékonyabbak vastagabbak, érintő képernyőhöz tervezettek, de egy dolog közös bennük túl azon, hogy a kormányt biztosan fogjuk, és képesek legyünk a féket, váltót kezelni: a szél elleni védelmet biztosítják.

Azok a meleg kesztyűk, amelyekben van középső szigetelő (pl. primaloft) réteg. Minél hosszabb a szára, és a csuklótól feljebb ér, annál biztosabb, hogy nem lesz védelem nélküli bőrfelületünk. Természetesen léteznek vízlepergető anyagú, vagy teljesen vízálló kesztyűk is. Mindenkinek azt javasoljuk, hogy a bringázási szokásaihoz megfelelő kesztyűt válassza. Ha úgysem megy ki extrém hidegben, vagy zuhogó esőben bringázni számára nem szükségesek az ilyen időjárásra tervezett kesztyűk. Nagy esőben a neoprén kesztyűk kivállóak, de de azok jellemzően nagyon kis hőmérsékleti tartományban ideálisak, mert vagy túl meleg, vagy túl hideg.

Tipp: Nagyon hideg időben, ha megfelelő méretű a kesztyűnk, akár úgynevezett liner kesztyűt is alá vehetünk, mint plusz egy réteget.

Nyaksál, csősál – télen nyáron hasznos társ

Csősálból, és bukó alá vehető sapkából is léteznek vékonyabb és vastagabb anyagúak, melyek a kényelmes használatuk hőmérsékleti tartományát is meghatározzák. A legtöbb esetben a vékonyabb anyagú is elegendő. A bukó alá vehető sapkák kiválóan segítik a fejünk hőérzetének emelését. Vannak csak a fület is védő bukó alá vehető bringás sapkák is, melyek a fülünk védelmét is segítik. Egy csősál azonban elláthatja a bukó alá vehető sapka szerepét is, amennyiben szükséges a fejünk hőérzetének növelése.

Tipp: Amennyiben olyan aláöltözékünk, van, ami a nyak védelmét már biztosítja, a bukó alá vehető sapka a komfortos megoldás.

Köszönjük a Bringalandnak, hogy létrejöhetett ez a blogbejegyzés!

Megosztás:Email
További információA GINOP-7.1.9-17 – 2018 – 00012 számú fejlesztés a Balaton kiemelt turisztikai fejlesztési térségben valósult meg. Célja, hogy az egész térségre vonatkozóan, átfogóan valósítson meg kerékpáros fejlesztéseket, bevonva a vérkeringésbe a partközeli és a háttértelepüléseket egyaránt.