Az e-bike mindig zöldebb

Az ökológiai lábnyomot tekintve egyedül a hagyományos kerékpárokhoz lehet hasonlítani az e-bike-okat. Bizonyos szempontból azonban még azoknál is fontosabb szerepük lehet a zöldebb jövő felé vezető úton. A cikkben szereplő adatok forrásául a Bosch oldalán olvasható írás szolgált. (link: https://www.bosch-ebike.com/en/service/sustainability)

Sok vita folyik arról, valójában mennyire zöldek az elektromos autók. Vannak érvek pro és kontra. Az elektromos rásegítéses kerékpárok esetében azonban nem kérdés, hogy a fejlődést elősegítő fenntarthatóságot képviselik. Fontos tudni, hogy a világ CO2-kibocsátásának több, mint egyötöde a közlekedésből származik. Ha az e-bike-kal úton töltött időt vesszük figyelembe, akkor az energiafogyasztás csak 2-5 g/km átlagos CO2-értéket eredményez attól függően, hogy mennyire dolgozik a rásegítés a kerékpáros mellett. Összehasonlításképpen a német Szövetségi Környezetvédelmi Ügynökség szerint ezek az értékek egy személygépkocsinál körülbelül 150 g CO2/utaskilométer (pkm), míg a tömegközlekedésben 60-80 g CO2/pkm. Tehát az összes többi közlekedési eszközhöz képest a kerékpár és az e-bike lényegesen alacsonyabb károsanyag-kibocsátással bír.

 

Az e-bike lehetővé teszi számunkra, hogy csökkentsük a forgalmat és ezáltal tehermentesítsük a környezetet. Nyugodtabbá teszi a munkába vezető utat, és segít abban, hogy le tudjunk többször mondani autónkról, legyen szó személy- vagy teherszállításról. Kis helyet igényel, nem okoz zajt és nem bocsát ki kipufogógázt. A váltás egyértelműen előnyt jelent a környezet és mindannyiunk számára. Az e-bike a kerékpározás következő evolúciós lépése lehet. E-bike-kal nagyobb távolságra és magasabbra lehet tekerni, s hosszabb ideig anélkül, hogy az a fenntarthatóság rovására menne. Az e-bike-nak mindamellett, hogy az ökológiai lábnyoma csak minimálisan nagyobb, van még egy nagy előnye a hagyományos kerékpárral szemben. Lényegesen több ember számára teszi lehetővé, hogy a bringázást válasszák, mint egy normál bicikli. Sokan nem váltanak autóról biciklire, mert nehézséget okoz számukra az emelkedők leküzdése, kellemetlen az ezzel járó izzadás. Az elektromos rásegítéses kerékpárok áthidalják ezeket a problémákat.

 

Sokakban felmerül a kérdés, hogy – bár a közlekedés során csak a feltöltéshez használt minimális elektromos árammal kell számolni –, mi történik a gyártás során, valamint később az akkumulátorokkal. A piacvezető Bosch szerint attól a pillanattól kezdve, hogy elkezdik a termék fejlesztését, nagy figyelmet fordítanak annak erőforrásigényére és környezeti hatásaira. Ez a környezetbarát alapanyagok kiválasztásával és az újrahasznosítható anyagok használatával kezdődik, majd az energiatakarékos gyártási lépéseken keresztül a lehető legfenntarthatóbb csomagolás kialakításával folytatódik. A Bosch-nál a TÜV Rheinland-dal közösen számították ki és értékelték a termék széndioxid-lábnyomát a nemzetközi szabványoknak (ISO14067) megfelelően. Az e-bike CO2-lábnyomának körülbelül 75 százaléka a gyártás során, 15 százaléka a tényleges használat során, a többi pedig a szállítás, a csomagolás és az újrahasznosítás során keletkezik. A CO2-lábnyom egy e-bike teljes élettartama alatt körülbelül 14 g/km. Ez egy hagyományos kerékpáréhoz hasonló érték annak ellenére, hogy az akkumulátor és a hajtásrendszer gyártása több energiát igényel, mint a hagyományos kerékpár esetében. Az emberek gyakrabban és lényegesen nagyobb távolságokra használják az e-bike-ot, mint a biciklit. Az e-bike a mindennapokban is számos helyzetben helyettesítheti az autót, például, amikor eCargo kerékpárokat használnak vásárlásra. Ekkor az energiaigény nagyon alacsony, körülbelül 7 Watt megtett kilométerenként.

Tehát nemcsak a hagyományos kerékpárral, hanem az e-bike-kal való közlekedés is jelentős a fenntarthatóság szempontjából. Szerencsére egyre többen vagyunk, akik mindennapos döntéseinkben is figyelembe vesszük ezt.

A cikkben található képek forrása: https://www.bosch-ebike.com/de/service/nachhaltigkeit

 

Megosztás:Email
További információA GINOP-7.1.9-17 – 2018 – 00012 számú fejlesztés a Balaton kiemelt turisztikai fejlesztési térségben valósult meg. Célja, hogy az egész térségre vonatkozóan, átfogóan valósítson meg kerékpáros fejlesztéseket, bevonva a vérkeringésbe a partközeli és a háttértelepüléseket egyaránt.
Bezár