Hogyan válassz e-bike-ot túrázáshoz?

Nincs egyszerű helyzetben az, aki e-bike-ot szeretne választani kerékpártúráihoz, hiszen sokféle elektromos rásegítéses kerékpár létezik. Szerencsére jól elkülöníthetők a túrázásra, sportolásra is alkalmas pedelecek a csupán közlekedésre alkalmas e-bike-októl. Persze még így is több szempontot kell mérlegelni, mint egy hagyományos bringaválasztásnál...

Első körben kerüljük el a legfőbb hibát: ejtsük ki a rostán a sportolásra alkalmatlan e-bike-okat, melyeknél a rásegítést kapcsológombbal, „gázkarral”, markolattal, vagy bármi mással működtetjük. Ezek közlekedésen kívül másra nem használhatók.  Szabadidős kerékpározásra, sportolásra, túrázásra kizárólag pedelec kerékpárt válasszunk, mégpedig olyat, ami nyomatékszenzoros elven működik (a pedálszenzoros modelleket szintén hagyjuk meg a közlekedőknek). Kizárólag a nyomatékszenzoros pedelecek képesek úgy adagolni a rásegítést, hogy pont a megfelelő plusz erőt kapjuk a hajtáshoz, miközben mi is annyit dolgozunk, amennyire szeretnénk kihajtani magunkat. Röviden: nem úgy megyünk, ahogy bírunk, hanem ahogy akarunk. A pedelecek kizárólag akkor adnak rásegítést, ha hajtjuk is a kerékpárt, nem kell attól félni, hogy ha megállítjuk a lábunkat, tovább gyorsulna a gép. Névleges teljesítményük 250 Watt és maximum 25 km/h-ig nyújtanak asszisztenciát (az USA-ban 20 mph-ig). Létezik egy úgynevezett S-pedelec szabvány is, itt 45 km/h-nál jön a leszabályozás, de az ilyen bringák már sok európai országban rendszámkötelesek, vagy segédmotorkerékpárnak minősülnek.

A nyomatékszenzoros pedelecek a pedálra kifejtett erőn kívül mérik a sebességünket és a lábfordulatot is. A szoftver minden pillanatban elemezi a szituációt és választott üzemmódtól függően (gazdaságos/túrázós/sportos/turbo) dolgoztatja a motort, gyakorlatilag úgy, hogy mindig öröm legyen a bringázás. Az okos rendszereknél (például Bosch Smart System, TQ) applikáció segítségével még személyre is szabhatjuk a különböző üzemmódokat.

ebike6.jpg

 

Szinte minden hagyományos kerékpár kategóriának létezik már elektromos rásegítéses változata. Ha sikerült kiválasztanunk, hogy trekking bringára, vagy éppen mountain bike-ra van szükségünk, a következő döntéshelyzet az lehet, hogy érdemes-e e-bike-ban gondolkozni. Az, hogy kinek mennyire fejlett rendszer való, nem csak pénztárca kérdése. Vannak, akik – ismerve magukat – sosem fogják venni a fáradtságot, hogy például konfigurálják a különböző üzemmódokat, vagy párosítsák a bringát különböző applikációkkal. Nekik megfelel az alap kategória is.

A nyomatékszenzoros e-bike-okat csoportosíthatjuk a meghajtás szerint, így a két fő csoport a középmotoros és az agymotoros konstrukciók. Mindkét fajtából létezik alap, közép és felső kategória, nem „jobb” egyik a másiknál. A piacon több középmotoros megoldással találkozunk, és a legnagyobb gyártók is főleg ilyen irányba fejlesztenek, nem véletlenül. A középmotoros konstrukciók talán a legmegbízhatóbbak, üzemeltetés szempontjából is kevesebb gond van velük, és a kerékpár súlyelosztása szempontjából is ez az ideális elrendezés.

ebike3.jpg

Az agymotoros konstrukciók városi, túra és mountain bike kategóriákban egyre ritkábbak, korábban egyik előnyük a visszatöltés lehetősége volt. (Akkumulátor alapvetően csak úgy tölthető vissza, ha az ehhez szükséges energiát a forgó kerék szolgáltatja.) Napjainkban agymotoros rásegítést inkább országúti/gravel bringáknál használnak, aminek egyszerű az oka: viszonylag könnyű a rendszer egy hasonló árú középmotoroshoz képest. Vagyis agymotorban országúti-, vagy gravel bike esetében érdemes gondolkozni, ha nincs szükség nagy plusz teljesítményre és az is fontos, hogy a kerékpárról ne ordítson messziről elektromos rásegítéses mivolta.

Az akkumulátor elhelyezkedése szempontjából is különböznek a pedelecek. A drágább modelleknél már törekszenek a rejtett akkumulátor megoldásra, amikor a vázba simul ez az elem. Valóban ez a legesztétikusabb elrendezés, de érdemes figyelni rá, hogy az akkumulátort könnyen ki tudjuk venni a bringából, mert tisztításnál nem szerencsés, ha nem tudunk könnyen hozzáférni az érintkezési pontokhoz. A kulacstartó helyén a váz vonalából kimagasló külső akkumulátorok már inkább csak alap- és középkategóriában jellemzőek. Semmi hátrányuk nincs, hacsak az nem, hogy elveszik a helyet egy kulacstartótól. Könnyen eltávolíthatók, praktikusak. A harmadik csoport kihalóban van, a csomagtartó alá helyezett akkumulátorok egyre ritkábbak. Találkozhatunk olyan pedelecekkel is, melyekre opcionális plusz akkumulátort szerelhetünk fel, például kulacstartó helyére.

ebike7.jpg

A kulacstartó helyére szerelt kiegészítő akkumlátorral a hatótáv növelhető

 

Milyen szempontokra figyeljünk az egyes kategóriákban?

Túra (trekking) pedelecek 

Általában túrázásnál nagyon fontos egy e-bike hatótávja. Ha aszfalton 100 kilométer fölötti túrákat szeretnénk abszolválni folyamatosan, akár erősebb üzemmódban használva a rásegítést, szükségünk lesz komolyabb (700 Wh-nál nagyobb kapacitású) akkumulátorral működő rendszerre. (Terepen, erdei utakon a 100 km kb. 60 km-nek felel meg.) Ha nagy a testsúlyunk, mindenképpen a lehető legnagyobb kapacitású aksit válasszuk. Egy 50 kilós hölgy viszont jóval kevesebb energiával is megtehet hosszabb távot. Figyelembe kell azt is venni, hogy az esetleges nehéz csomagok is tovább növelik az amúgy sem könnyű kerékpár és a bringás össztömegét. Emiatt nagyobb motorerőre is szükség lehet, a biztonságos megálláshoz pedig komolyabb fékekre, nagyobb tárcsákra. A komolyabb túra-pedelecek már olyan árkategóriát képviselnek, hogy a nevesebb gyártók nem engedhetik meg maguknak a silány minőségű alkatrészek használatát, a specifikációt így már nem annyira érdemes töviről-hegyire kivesézni. Ha viszont az első túra-pedelecünk vásárlása előtt állunk, akkor nem is gondolnánk, mennyire fontos egy igazán jó kitámasztó felszerelése, pláne egy időnként csomagokkal megpakolt e-bike esetében...

ebike5.png

 

Mountain bike-ok elektromos rásegítéssel

Pont annyi alkategóriát különböztetünk meg, mint a hagyományos mountain bike-ok között.  Amikor e-mountain bike-ot választunk, azt kell látni, hogy kevésbé számít az össztömeg, mint egy hagyományos hegyikerékpárnál, hiszen a grammok okozta hátrányt kompenzálja az elektromotoros rásegítés. Így e-mountain bike esetében nyugodtan gondolkozhatunk össztelósban, nagyobb rugóútban, hiszen fel fogunk jutni az emelkedőkre, csak éppen biztonságosabb és kényelmesebb lesz a haladás. Így a sportolás élménye is teljesebb lehet. Érdemes ballonos gumikat választani, hiszen hiába nehezebbek és nagyobb a gördülési ellenállásuk, alacsonyabb nyomással használhatjuk őket, nagyobb felületen érintkeznek a talajjal, sokkal jobb lesz a kanyarstabilitás. Így nemcsak biztonságosabb, de élménydúsabb lesz a lejtmenet. Alapelv, hogy e-bike változatnál mindig érdemes eggyel nagyobb rugóutat választani, mint a hagyományos bringánál. Az alkatrészek minősége, teljesítménye számít, az viszont nem, hogy szuperkönnyű karbonból készüljenek.

IMG_9753 2.jpg

 

Országúti és gravel e-bike-ok

Akárcsak a hagyományos társaik esetében, a pedelec országútikat tekintve is ádáz küzdelem dúl a gyártók között, hogy ki rukkol elő könnyebb és sportosabb vonalvezetésű bringával. Valóban ebben a kategóriában számít leginkább a tömeg, hiszen a 25 km/h-s limit miatt előfordulhat, hogy az országúti pedeleceket a bringázás jelentős részében rásegítés nélkül tekerjük, mivel síkon önerőből is könnyedén hajtunk 30 km/h körül. Országúti e-bike-oknál természetesen a meredek emelkedőkön kap nagy szerepet az elektromotor. Fontos lehet tehát, hogy olyan rendszerrel legyen szerelve a bringa, aminek nincs belső ellenállása tekerés közben, ha nem használjuk a rásegítést. Az agymotoros modellek tekerés közben nem hátráltatnak és a középmotoros rendszerek között is van olyan, ahol kiküszöbölték ezt a problémát. Alapszabály, hogy olyan országúti pedelecet keressünk, melyen akkor is jól éreznénk magunkat, ha nem lépne működésbe az elektromotor. Ezen túl pedig talán a hatótáv a legfontosabb, hogy ne maradjunk energia nélkül akkor sem, ha bőven 100 kilométer fölötti távokat szeretnénk teljesíteni nagyobb hegyekkel megtűzdelve.

ebike2.jpg

 

Egy jó szaküzlet és a szerviz jelentősége 

Tájékozódj minél alaposabban, legyen világos számodra, mire szeretnéd használni a bringát. Az elektromos rásegítéses kerékpároknál a hagyományos bringákkal ellentétben hosszú távon nem lehet kikerülni a jó kapcsolatot egy jó szaküzlettel, hiszen szükség van időnként szoftverfrissítésekre, szervizekre. Garanciális probléma esetén is csak márkaképviselőn keresztül vezet az út a gyártóhoz. Egy hagyományos bringán – ha értünk hozzá – nagyjából látszik, mit vásárolunk, az e-bike-oknál előfordulhatnak rejtett hibák, ezért használt pedelecet is szaküzletben érdemes csak beszerezni.

 

 

 

Megosztás:Email
További információA GINOP-7.1.9-17 – 2018 – 00012 számú fejlesztés a Balaton kiemelt turisztikai fejlesztési térségben valósult meg. Célja, hogy az egész térségre vonatkozóan, átfogóan valósítson meg kerékpáros fejlesztéseket, bevonva a vérkeringésbe a partközeli és a háttértelepüléseket egyaránt.
Bezár