Hogyan válassz e-bike-ot túrázáshoz?

Nincs egyszerű helyzetben az, aki e-bike-ot szeretne választani a jövőbeni kerékpártúrákhoz, hiszen sokféle elektromos rásegítéses kerékpár létezik. Jól elkülöníthetők a túrázásra, sportolásra is alkalmas pedelecek a csupán közlekedésre alkalmas e-bike-októl, de ha hibázunk az elején, távolról sem azt kapjuk majd, amire vágyunk.

Első körben ejtsük ki a rostán azokat az e-bike-okat, melyeknél a rásegítést kapcsológombbal, „gázkarral”, markolattal, vagy bármi mással működtetjük. Ezek nem mutatnak túl azon, hogy közlekedésre alkalmasok. Szabadidős kerékpározásra, sportolásra, túrázásra kizárólag pedelec kerékpárt válasszunk, ezeken belül is olyat, ami nyomatékszenzoros elven működik (a pedálszenzoros modelleket szintén hagyjuk meg a közlekedőknek). Kizárólag a nyomatékszenzoros pedelecek képesek úgy adagolni a rásegítést, hogy pont a megfelelő plusz erőt kapjuk a hajtáshoz, miközben mi is annyit dolgozunk, amennyire szeretnénk kihajtani magunkat. Röviden nem úgy megyünk, ahogy bírunk, hanem ahogy akarunk

A nyomatékszenzoros pedelecek a pedálra kifejtett erőn kívül mérik a sebességünket és a lábfordulatot is. A szoftver minden pillanatban elemezi a szituációt és választott üzemmódtól függően (gazdaságos/túrázós/sportos/turbo) dolgoztatja a motort, gyakorlatilag úgy, hogy mindig önfeledt öröm legyen a bringázás. A pedelecek kizárólag akkor adnak rásegítést, ha hajtsuk is a kerékpárt, nem kell attól félni, hogy ha megállítjuk a lábunkat, tovább gyorsulna. Névleges teljesítményük 250 Watt és maximum 25 km/h-ig nyújtanak asszisztenciát (az USA-ban 20 mph-ig). Létezik egy úgynevezett S-pedelec szabvány is, itt 45 km/h-nál jön a leszabályozás, de az ilyen bringák már sok európai országban rendszámkötelesek, vagy segédmotorkerékpárnak minősülnek.

Abban tehát megegyezhetünk, ha célunk a túrázás, akkor nyomatékszenzoros pedelecet kell választanunk, de ezen belül is széles a felhozatal, lássuk, miből válogathatunk...

A pedeleceket csoportosíthatjuk a meghajtás szerint, így a két fő csoport a középmotoros és az agymotoros konstrukciók. Mindkét fajtából létezik alap, közép és felső kategória, nem „jobb” egyik a másiknál. A piacon több középmotoros megoldással találkozunk, és a legnagyobb gyártók is főleg ilyen irányba fejlesztenek, nem véletlenül. A középmotoros konstrukciók talán a legmegbízhatóbbak, üzemeltetés szempontjából is kevesebb gond van velük, és a kerékpár súlyelosztása szempontjából is ez az ideális elrendezés. Az agymotoros konstrukciók városi, túra és mountain bike kategóriákban egyre ritkábbak, korábban egyik előnyük a visszatöltés lehetősége volt. (Akkumulátor alapvetően csak úgy tölthető vissza, ha az ehhez szükséges energiát a forgó kerék szolgáltatja.) Napjainkban agymotoros rásegítést inkább országúti/gravel bringáknál használnak, aminek egyszerű az oka: viszonylag könnyű a rendszer egy hasonló árú középmotoroshoz képest. Vagyis agymotorban országútis, vagy gravel bike esetében érdemes gondolkozni, ha nincs szükség nagy plusz teljesítményre és az is fontos, hogy a kerékpárról ne ordítson messziről elektromos rásegítéses mivolta.

Az akkumulátor elhelyezkedése szempontjából is különböznek a pedelecek. A drágább modelleknél már törekszenek a rejtett akkumulátor megoldásra, amikor a vázba simul ez az elem. Valóban ez a legesztétikusabb elrendezés, de érdemes figyelni rá, hogy az akkumulátort könnyen ki tudjuk venni a bringából, mert tisztításnál nem szerencsés, ha nem tudunk könnyen hozzáférni az érintkezési pontokhoz. Az első kulacstartó helyén a váz vonalából kimagasló akkumulátorok már inkább csak alap- és középkategóriában jellemzőek. Semmi hátrányuk nincs azonban, hacsak az nem, hogy elveszik a helyet egy kulacstartótól. Egyébként könnyen eltávolíthatók, praktikusak. A harmadik fő csoportot a csomagtartó alá helyezett akkumulátorok képviselik, ezeket főleg trekking, túrakerékpárokon figyelhetjük meg. Ha alapfelszereltség a csomagtartó, teljesen logikus ez az elhelyezés, ráadásul a vázon marad hely két kulacsnak is. Találkozhatunk olyan pedelecekkel is, melyekre opcionális plusz akkumulátort szerelhetünk fel, például kulacstartó helyére. Ebben a kérdésben könnyen meghozhatjuk a logikus döntést, ha tudjuk, hogyan használjuk majd leendő bringánkat. 

Milyen túrákra használjuk pedelec kerékpárunk? Azzal, hogy eljutottunk odáig, hogy az e-bike túrákhoz nyomatékszenzoros pedelec kerékpárt érdemes választani, még nem találtuk meg álmaink bringáját. Hasonlóan a hagyományos kerékpárokhoz a pedelecek között is több kategória létezik, attól függően, hogy milyen útburkolaton, milyen stílusban használjuk a kétkerekűt. Ezekről a kategóriákról egy következő cikkben lesz szó.

Megosztás:Email
További információA GINOP-7.1.9-17 – 2018 – 00012 számú fejlesztés a Balaton kiemelt turisztikai fejlesztési térségben valósult meg. Célja, hogy az egész térségre vonatkozóan, átfogóan valósítson meg kerékpáros fejlesztéseket, bevonva a vérkeringésbe a partközeli és a háttértelepüléseket egyaránt.
Bezár