Pedelec kerékpár kategóriák: hegyen-völgyön, aszfalton, terepen...
Az elektromos rásegítéses pedelecekeket – hasonlóan a hagyományos kerékpárokhoz – leginkább a felhasználási terület szerint érdemes kategorizálni, és ennek megfelelően találhatjuk meg a nekünk való modellt. Az e-bike-ok közül is választhatunk városi kerékpárt, túrakerékpárt, mountain bike-ot, vagy országútit.
Korábbi cikkünkben azt nagyjából tisztáztuk, hogy sport/rekreációs/túra célra az e-bike-ok közül nyomatékszenzoros pedelecet érdemes vásárolnunk. Nézzük most sorban a különböző kategóriákat:
Pedelec city bike-ok: A városi elektromos rásegítéses kerékpárokat általában azok választják, akiknek alapvetően a városi közlekedés a céljuk a kerékpárral. Itt szóba jöhetnek még a nem túl intelligens pedálszenzoros modellek is, akár 500 000 Ft alatti áron.
Túra (trekking) pedelecek: Innentől kezdve már csakis a korszerűbb nyomatékszenzoros pedelecekről beszélünk és a klasszikus csomagos kerékpártúrákhoz számtalan pedelec modell közül választhatunk, azonban a városi e-bike-okhoz képest már jobban oda kell figyelni egyes paraméterekre. Fontos például a hatótáv. Ha aszfalton 100 kilométer fölötti túrákat (terepen, erdei utakon ugyanez kb. 60 km-nek felel meg) szeretnénk abszolválni folyamatosan, erősebb üzemmódban használva a rásegítést, szükségünk lesz komolyabb akkumulátorral működő rendszerre. Az alsó-középkategóriás pedelecek itt már elvérezhetnek. 2021-ben a komolyabb akkumulátorok már 600Wh fölötti tudásúak. Figyelembe kell azt is venni, hogy az esetleges nehéz csomagok is tovább növelik az amúgy sem könnyű kerékpár és a bringás össztömegét. Emiatt nagyobb motorerőre is szükség lehet. A komolyabb túra-pedelecek már olyan árkategóriát képviselnek, hogy a nevesebb gyártók nem engedhetik meg maguknak a silány minőségű alkatrészek használatát, a specifikációt így már nem annyira érdemes töviről-hegyire kivesézni. Mindenesetre a minőségi tárcsafék meglététéről győződjünk meg (lehetőség szerint Shimano középkategória). Ha az első komolyabb pedelecünk vásárlása előtt állunk, akkor nem gondolnánk, mennyire fontos egy igazán jó kitámasztó felszerelése, pláne egy időnként csomagokkal megpakolt e-bike esetében. Ha komolyan gondoljuk a túrázást, ebben a kategóriában már mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni egy jó bringáért, nagyjából 1 000 000 Ft környékén.
Mountain bike-ok elektromos rásegítéssel: Pont ugyanolyan sok alkategóriát különböztetünk meg, mint a hagyományos mountain bike-ok között. Amikor e-mountain bike-ot választunk, azt kell látni, hogy kevésbé számítanak a grammok, mint egy adott alkatrésznek köszönhető egyéb előnyök, hiszen a grammok okozta hátrányt kompenzálja az elektromotoros segítség. Így e-mountain bike esetében nyugodtan gondolkozhatunk össztelósban, nagyobb rugóútban, hiszen fel fogunk jutni az emelkedőkre, csak éppen biztonságosabb és kényelmesebb lesz az előre haladás, így a sportolás élménye is teljesebb lehet. Érdemes ballonos, akár „pluszos” gumikat választani, hiszen hiába nehezebbek és nagyobb a gördülési ellenállásuk, alacsonyabb nyomással használhatjuk őket, nagyobb felületen érintkeznek a talajjal, sokkal jobb lesz a kanyarstabilitás. Így nemcsak biztonságosabb, de élménydúsabb lesz a lejtmenet.
Országúti és gravel e-bike-ok: Akárcsak a hagyományos társaik esetében, a pedelec országútikat tekintve is ádáz küzdelem dúl a gyártók között, hogy ki rukkol elő könnyebb és sportosabb vonalvezetésű bringával. Ez nem mindig válik az egyéb funkciók teljesítésének javára. Ugyanakkor valóban ebben a kategóriában számít leginkább a tömeg, hiszen a 25 km/h-s limit miatt előfordulhat, hogy az országúti pedeleceket a bringázás jelentős részében rásegítés nélkül tekerjük, mivel síkon önerőből is könnyedén hajtunk 30 km/h körül. Országúti e-bike-oknál természetesen a meredek emelkedőkön kap nagy szerepet az elektromotor. Fontos lehet tehát, hogy olyan rendszerrel legyen szerelve a bringa, aminek nincs belső ellenállása tekerés közben, ha nem használjuk a rásegítést. Az agymotoros modellek tekerés közben nem hátráltatnak és a középmotoros rendszerek között is van olyan – például a német Fazua – ahol kiküszöbölték ezt a problémát. Akadnak viszont olyan középmotoros megoldások, ahol – ha csak észrevehetetlenül minimálisan is – de hátráltat a bolygómű a tekerésben. Alapszabály, hogy olyan országúti pedelecet keressünk, melyen akkor is jól éreznénk magunkat, ha nem lépne működésbe az elektromotor. Ezen túl pedig talán a hatótáv a legfontosabb, hogy ne maradjunk energia nélkül akkor sem, ha bőven 100 kilométer fölötti távokat szeretnénk teljesíteni nagyobb hegyekkel megtűzdelve.
Zárszóként röviden össze lehet foglalni, hogyan válassz pedelec kerékpárt bármelyik kategóriából: Tájékozódj minél alaposabban, legyen világos számodra, mire szeretnéd használni a bringát. Érdemes részt venni szervezett e-bike teszt-eseményeken is (vagy kölcsönözni), mert teljesen más megtapasztalni az élményt, mint csak beszélni róla. Ha már biztos vagy benne, mit akarsz, keress fel egy megbízható szaküzletet, ahol sokféle márka e-bike modelljeit kínálják. Az elektromos rásegítéses kerékpároknál a hagyományos bringákkal ellentétben hosszú távon nem lehet kikerülni a jó kapcsolatot egy szaküzlettel, hiszen szükség van időnként szoftverfrissítésekre, garanciális probléma esetén pedig általában csak márkaképviselőn keresztül vezet az út a gyártóhoz. Egy hagyományos bringa esetében – ha értünk hozzá – nagyjából látszik, mit vásárolunk, az e-bike-oknál előfordulhatnak rejtett hibák, ezért használt pedelecet is szaküzletben érdemes csak beszerezni, ellenkező esetben kellemetlen meglepetés érhet utólag komoly ráfizetés formájában.