Szereljünk-e sárvédőt a kerékpárra? Ha igen, milyet?

Az esős hónapokban mindig aktuális kérdés, hogy érdemes-e sárvédőt szerelni a kerékpárra. A válasz a legtöbb esetben „igen”, de vannak kivételek, illetve kivételes felhasználási módok.

Ha gyakran előfordul, hogy nedves úton túrázunk, közlekedünk, javasoljuk a sárvédő felszerelését.

A sportolásra használt bringákat sokan nem szeretik „elcsúfítani” sárvédővel, de még ezeknél is jól jöhet a sárvédelem. Aki megteheti, kimondottan rossz időre specializált „téli biciklit” is összeszerelhet. Tulajdonképpen az egyetlen eset, amikor kontraproduktív lehet egy sárvédő, amikor terepen olyan mennyiségű sárral kell megküzdeni, hogy az eltömíti a gumi és a sárvédő közötti részt. Persze műanyag sárvédő elemek még ilyenkor is jól jönnek. A kérdés tehát inkább az, hogy milyen típusú sárvédelemre lehet szükségünk nedves időben.

Fixen rögzített, vagy könnyen fel-leszerelhető sárvédő? 

Egy  városi, közlekedésre használt bringára, vagy egy túrakerékpárra érdemes fixen rögzített, teljes védelmet adó sárvédőt választani, melyek a középrésztől kezdve minél nagyobb íven körbeölelik a kereket. Amire figyeljünk, hogy a sárvédő minimum pár milliméterrel szélesebb legyen, mint maga a gumi, ellenkező esetben oldalt kicsaphat a sár. Ha túl röviden nyúlik ki egy sárvédő elöl, akkor a menetirányba kicsapott víz/sár könnyen a lábunkon landolhat, ekkor laffantyúval érdemes kiegészíteni.

A le-fel pattintható, nyeregszárra-, alsócsőre-, villára-, nyeregre szerelhető – általában műanyag - sárvédők kompromisszumos megoldást jelentenek. Egyik sem ad közel tökéletes sárvédelmet. Viszont jó szolgálatot tehetnek adott esetben, ha sportosabb kerékpárunkat gyakran használjuk esős időben. Ezek egy 10-es skálán típustól függően képesek 2-7 fokú védelmet nyújtani. Lehet, hogy koszos lesz például a cipőnk, esetleg a nadrágunk, de megvédi a felső ruházatunkat. A kábelkötegelővel rögzíthető minisárvédők szinte csak "díszként" funkcionálnak, az említett 10-es skálán legjobb indulattal is nehéz megadni a 2-est. Sportolás közben, főleg mountain bike, enduro bringák esetében általában nem is a teljes sárvédelem cél. Inkább csak az, hogy egy műanyag elem megakadályozza a sár arcunkba csapódását, rontva ezzel a kontrollt.

Milyen részletmegoldásokat preferáljunk? 

A minél egyszerűbbeket. Kerüljük a speciális rögzítéseket. Például a pálcákat a sárvédő pereméhez állítható pattintható műanyag idomok ha eltörnek, nehezen pótolhatók. Lehet kevésbé designos, de az egyszerű csavaros megoldások, rögzítési pontoknál a fém használata tartósabb megoldást jelent. Kerékpár szervizben ne lepődjünk meg, ha nem olcsó a sárvédő felszerelése, hiszen akár nyolc ponton is van állítási lehetőség és nem mindig teljesen kompatibilis a kerékpár egyedi kialakításával. Ha olyan sárvédővel látjuk el a bringát, amit sűrűn szerelünk fel-le, akkor mindenképpen vegyük számításba, hogy konkrétan a mi bringánkra mi magunk mennyi idő alatt tudjuk fel és leszerelni, mennyire komfortosan. Például hiába remek megoldás a kábelkötelegős rögzítés, ha valakinek csípőfogója sincs otthon... 

Gondolkozzunk előre!

Kerékpár vásárláskor érdemes végiggondolni, szeretnénk-e később sárvédőt szerelni rá és milyet. Kompatibilis lesz-e vele a váz? Több gyártónál elődordul már az is, hogy a nem hagyományos sárvédő-rögzítő szemekhez csak a saját márkás termékeik passzolnak. Utóbbi jelenség egyébként nem baj, mert sokszor így a legpontosabb a rögzítés.

Megosztás:Email
További információA GINOP-7.1.9-17 – 2018 – 00012 számú fejlesztés a Balaton kiemelt turisztikai fejlesztési térségben valósult meg. Célja, hogy az egész térségre vonatkozóan, átfogóan valósítson meg kerékpáros fejlesztéseket, bevonva a vérkeringésbe a partközeli és a háttértelepüléseket egyaránt.
Bezár