1. Útadatok, jelmagyarázat
Ez a látszólag közepes hosszúságú és szintemelkedésű dél-balatoni túra csak gyakorlott mountain bike használóknak ajánlott, de nekik is csak száraz időben: a Kéthely és Hollád közötti szakasz még nyár közepén is képes meglepetéseket tartogatni.
A térképen a szaggatott vonal földutat jelöl.
2. Nehézségi tényezők a túrában
A Kéthely-Hollád közötti szakasz meredek emelkedőt és lejtőt, továbbá csúszós, sáros foltokat egyaránt tartalmaz.
Kéthelytől Balatonmáriafürdőig néhány rövidebb szakasz kivételével közúton halad a túra.
Balatonkeresztúron a túraútvonal keresztezi a 7-es főutat, fokozott óvatossággal kell áthaladni.
3. Hangulati leírás
Igazi kulturális tartalomra lelhetünk ebben a biciklis körtúrában, mely Balatonmáriafürdőről indul és oda is tér vissza. Múzeumok és műemlékek váltják egymást, helytörténeti kincsek és néprajzi érdekességek mesélnek a múltról. Az útba ejtett épületeket aprólékos figyelemmel szemlélve a környék történelme is kirajzolódik előttünk: választ kaphatunk arra, hogy miben hittek, hol laktak, milyen életet éltek az egykori helyiek. A látszólag rövid, kicsivel több, mint 44 kilométeres utat bátran tervezhetjük egész naposra is, hiszen látnivalóból nem lesz hiány!
Érintett települések: Balatonkeresztúr, Balatonújlak, Kéthely, Hollád, Tikos, Szegerdő, Főnyed, Vörs, Balatonszentgyörgy, Balatonberény, Balatonmáriafürdő
FIGYELEM! Azért adok csak 1 csillagot, hogy felhívjam mind a bringások, mind a szervezők figyelmét, hogy Hollád és Kéthely között az erdei út nemhogy kerékpárral de gyalog is járhatatlan! Vádli középig süllyedtem az iszapban, gyakorlatilag a kijutásért küzdöttem, mobil térerő nincs így segítséget sem tudsz hívni! Ugyan a szöveges részben van erre hivatkozás, de EZT VEGYÉTEK KOMOLYAN! Szervezők, vizsgáljátok felül, hogy érdemes e kint hagyni a túrát vagy az erdei részt gondoljátok újra.
A túra egy igazi kihívás, de megéri a fáradságot. A leírását szeretném kiegészíteni azzal, hogy a túra Tikos és Hollád között is keresztezi a 7-es főutat, és itt még zebra sincs. Továbbá Vörs és Főnyed között kétszer kell keresztezni a Nagykanizsa-Balatonszentgyörgy vasútvonalat, ahol az egyik sorompó nélküli. Kéthelyen a közút állapota az elmúlt évben jelentősen leromlott, különösen a kerékpárosok szempontjából fontos széleken. A nagy tehergépkocsi forgalom miatt családoknak a járda javasolt. Természetesen fokozott figyelemmel a gyalogosokra. A Kéthely és Hollád közötti szakasz egyes részei valóban kizárólag csak a profi mountain bikeosoknak ajánlott. A meredek részekre a szintvonalak sűrűségéből előre lehet számítani, ezek leküzdése még gyalog is kihívás. A földutak nagy része a mezőgazdasági és erdészeti munkagépek által használt. A talaj vagy agyagos, vagy száraz időben az említett gépek miatt több centi hintőpor finomságú lösszel borított. Szerintem nedves időben járhatatlan még gyalog is. Az útvonal kitáblázása a települések közelében tökéletes, de benn az erdőben gyakran kellett az alkalmazást használnom, mert előfordulnak váratlan, kitáblázatlan letérők. Az alkalmazás pontosan megmutatja a helyes utat, használata egyszerű, de folyamatos üzemben jelentősen leterheli az akkumulátort. Akinek nincs helyismerete, vigyen magával power bank-et, vagy térképet. Jó bringázást mindenkinek. Update 2023.11.25-én: Kéthelyen az úttest rendkívül rossz állapotban van, a kerékpárosoknak már nem biztonságos. Jó hír is van: Az M7-es feletti átkelő elkészült, biztonságos. Nincs már több bringaemelés. Marcalitól Balatonmáriafürdőig a települések között már végig kerékpárúton lehet haladni.