Teljes úthálózat
Vissza
bicycle friendly award

Keszthelyi-hegység alapkör Tátikával (Zöld A + C)

(0 értékelés)

3. Hangulati leírás
4. Részletes túra leírás

1. Útadatok, jelmagyarázat
Ez a 60 km hosszú túra a Keszthelyi-hegység Keszthelytől északra és keletre eső vonulatain halad.
A túra a terepviszonyok (szintkülönbségek) és annak hossza miatt teljesítménytúra. Bár komolyabb felkészülést igényel, átlagos erőnlét mellett is nekivághatunk.
Az útvonal két komolyabb emelkedőt tartalmaz: Zalaszántó és Büdöskút előtt (lásd: 2 pont).
Az útvonal nagyobb részt lakott területen, kisforgalmú közúton, illetve kijelölt kerékpárúton és mezőgazdasági úton halad; túlnyomó részben aszfaltozott úton, egy rövid szakaszon murvás útfelületen vezet.
A túra két irányban kitáblázott: teljesítéséhez a kerékpáros táblák zöld A, illetve Zalaszántó és Várvölgy között a zöld C jelzését kell követni; Keszthely belterületén az EV14-es jelzés köti össze a zöld A jelzés kiindulópontját a túra Balaton-parti kezdőpontjával.
A túra ajánlott teljesítési útvonala: Keszthely, Cserszegtomaj, Rezi, Zalaszántó, Tátika, Várvölgy, Vállus, Balatongyörök, Balatoni Bringakörút, Keszthely. Ennek megfelelően a túra kiinduló pontja a keszthelyi Balaton-part. Innen a Georgikon utca – Keszthely nyugati elkerülő úti kereszteződésig az EV14 (magyar 1) jelzést, majd innen a zöld A jelzést kell követni. A Zalaszántó utáni Tátikahidegkút és Várvölgy közötti szakaszt a zöld C jelzés kapcsolja össze, majd Várvölgytől ismét a zöld A jelzés követendő.
A túra által érintett útszámok: EV14 (Keszthely), 135 (Keszthely – Zalaszántó), 23 (Zalaszántó – Vállusi elágazó), 133 (Büdöskút – Balatoni Bringakör), 10 (Balatoni Bringakörút).
Az útvonal mentén több helyen található kerékpáros pihenő (Tátikahidegkút, Szebike-völgy, Zsidi pihenő (tervezett), Jágerházak (tervezett), Hármas elágazó, Büdöskút, Kígyós-völgy, Bélap, Böngyéres, Szent Mihály-domb, Vonyarc Marina (tervezett), Diási, Libás), illetve egyéb pihenésre, megállásra alkalmas hely (Sztúpa, Balatongyöröki Balaton-part, Kárpáti-korzó).
Mivel az útvonal túlnyomó részt lakott területen halad, több helyen van étkezési, illetve élelmiszer-és egyéb vásárlási lehetőség.

2. Nehézségi tényezők a túrában
Az útvonal a Keszthelyi-hegység dimbes-dombos vidékén halad, így kisebb-nagyobb emelkedők folyamatosan elfordulnak.
Az útvonal a 7327. sz. főút – Rezi bekötő út kereszteződésétől Zalaszántó faluhatárig nagyobb forgalmú közúton halad (kb. 3,5 km), így nagyobb körültekintéssel célszerű tekerni. A szakasz utolsó, Zalaszántó előtti – kb. 1,2 km-es – része erős emelkedőt tartalmaz.
A Zalaszántó és Tátikahidegkút közötti szakaszon (kb. 2 km) nagyobb autóforgalom előfordulhat.
Tátikahidegkút és a Szebike-völgyi pihenő, illetve a Képesfa és Várvölgy északi faluhatár közötti szakaszon esős időben nehezen járható szakaszokra kell számítani.
Büdöskúttól Balatongyörök felé végig erős lejtőn gurulva érkezünk meg a hegy lábához, majd a Balaton-partra.
Az aszfaltos-murvás erdei szakaszon (Büdöskúti út) kisebb-nagyobb kátyúk elfordulnak.

3. Hangulati leírás
Ezen a túrán a Keszthelyi-hegység Keszthelytől északra és keletre eső vonulatain tekerhetünk. A túra első etapjában a hegység északnyugati részén található Kovácsi-hegy felé tartunk, mely a Keszthelyi-hegység bazaltvidéke és a hegység többi tagjával ellentétben vulkáni tevékenység révén jött létre. Az útvonal második felében pedig a szűkebb értelemben vett Keszthelyi-hegység dolomitból, kisebb részben mészkőből felépülő vidékét ismerhetjük meg. A változatos „építőkövek” változatos tájképet, illetve növény-és állatvilágot hoztak itt létre, számos ritka és különlegesség vegetációval. A nemzeti parki védettséget élvező területet erdős, dimbes-dombos vidéki táj, sok évszázados történelemről mesélő szakrális helyek és várromok, illetve a vidéki élet hangulata jellemzi. A Balaton fölé magasodó vonulatok sokszínű karsztjelenségeit helyenként vad szurdokvölgyek választják el egymástól, számos szép erdei útszakaszt, emelkedőkkel és lejtőkkel szabdalt nyomvonalat létrehozva, melyek páratlan panorámával jutalmazzák az erre járó látogatókat.
A túra során kisebb kitérővel elérhető a zalaszántói Sztúpa, Rezi és Tátika várromjai, illetve néhány gyönyörű panorámát nyújtó kilátó (Padkű, Batsányi, Bél Mátyás) – érdemes ezeket a helyeket is felkeresni, hiszen biztosan még több élménnyel gazdagodva térhetünk haza!

4. Részletes túra leírás
A túraleírás az 1. pontban megjelölt ajánlott teljesítési útvonalat követi.
A kiindulópontja a keszthelyi Balaton-part kerékpáros központja. Innen a belváros felé indulunk a kijelölt kerékpárúton az Erzsébet királyné útján. Az utca alsó szakasza sík, majd a Helikon Park sarkától emelkedik egészen a Fő térig. Itt ismét sík vidékre érkezünk, ahol jobbra tartva folytatódik a kijelölt kerékpárút folytatódik a Sétálón utcán. A Fő tértől a Sétáló utcán végig ügyeljünk arra, hogy bár kijelölt kerékpáros útvonal, a gyalogosoknak elsőbbsége van! A Sétáló utca végén balra fordulunk a Georgikon utcára, mely szintén teljes hosszában kijelölt kerékpáros útvonal. Az alapvetően sík utca végén (kb. 1 km) a kerékpáros nyomvonalat követve átkelünk az út túloldalára és érkezünk a Keszthely nyugati elkerülő út kerékpárútjára. Innen kezdődik a zöld B kerékpáros jelzés.
Keszthely-Kertvárostól emelkedő szakaszok következnek. Lakott területen, aszfaltos úton haladunk a Tomaji úton; majd érünk át a városrésszel egybeépült Cserszegtomajra. A Barlang utca végén az út balra kanyarodva folytatódik, ahonnan már Barát utca névre vált. Az enyhén, de folyamatosan emelkedő úton kb. 2,4 km múlva érkezünk a Barát u. – Határ u. – Rigósi út kereszteződéséhez. Utunkat egyenesen, a Rigósi úton már Rezi szőlőhegyei között haladva folytatódik aszfaltos úton közel 2 km hosszan. Rezi lakott részébe érkezve is egyenes irányba, a Kossuth Lajos utcán tekerünk tovább, melynek végén balra az Arany János utcára térünk át. Az út hamarosan balra ível, ahonnan a faluból kivezető Hunyadi utcára érkezünk. A következő kb. 1,5 km-es etap folyamatosan lejtős szakasz és az első részén kanyargós. Az út végi kereszteződésben jobbra fordulunk és 7327. sz. úton folytatjuk utunkat Zalaszántó felé. Ez a szakasz nagyobb forgalmú közúton halad (kb. 3,5 km), így nagyobb körültekintéssel célszerű tekerni. A szakasz utolsó, Zalaszántó előtti – kb. 500 m-es – része erős emelkedőt tartalmaz. A faluba érkezve kb. 1 km múlva nagyobb útkereszteződéshez (vindornyalaki elágazó) érünk. A kereszteződésnél utunkat a főútvonalat követve, jobbra tartva folytassuk, majd kb. 450 m múlva balra ível az út. Innen utunkat a főútvonalat követve, egyenesen folytassuk egészen a falu határáig. Itt tábla jelzi, hol kell balra kanyarodni a Sztúpához vezető, enyhén emelkedő útra. A túra folytatásához ugyanezen az útvonalon jövünk vissza az elágazóhoz, ahol balra tartva – Sümeg irányába – folytatódik a túra. Ha nem tértünk ki a Sztúpához, akkor utunkat a főútvonalat követve egyenesen haladunk. A falut elhagyva utunk továbbra is egyenesen folytatódik enyhén emelkedő útszakaszon.
Kb. 2 km múlva tábla jelzi, hogy hol kell letérni a főútról jobbra Tátikahidegkút felé. Itt rögtön a kanyar után egy pihenőpont található asztalokkal, padokkal egy fedett pihenővel. Innen egy erdei szakaszra térünk át, és murvás úton folytatjuk az utat. A Tátika hegy lábánál haladó, balra ívelő útvonalon 3 km múlva érkezünk ahhoz a leágazóhoz, ahol egy gyalogtúra keretében lehetőség van felkapaszkodni a Tátika vár romjaihoz. Innen további kb. 1,5 km múlva egy hármas elágazás következik egy kerékpáros pihenővel, ahol a jobbra tartó lehetőséget válasszuk. Utunkat továbbra is gyönyörű erdei etapon folytatjuk még kb. 2,5 km hosszan. E szakasz utolsó, kb. 500 méteres része kevésbe jó minőségű földút, mely esős időben nehezebben járható.
Az erdőből kiérve ismét – helyenként gyengébb minőségű – aszfaltos burkolat részre érkezünk. A fő közúti nyomvonalat követve Várvölgy irányába tartunk bő 2 km hosszan szép panorámájú útvonalon – közben áthaladunk a vidéknek nevet adó Zsidi-patak felett –, majd Várvölgy település lakott része és fő utcája, a Kossuth L. utca kezdődik. A települést elérve enyhén lejtős úton gurulunk a falu központja felé. Útközben elhaladunk a Szent Domonkos neogótikus műemlék templom mellett, majd az út végén a szintén Szent Domonkosról nevezett étteremmel szemben érkezünk meg egy újabb hármas elágazóhoz. Itt a balra tartó Kossuth utcán vezet a túraútvonal. A folyamatosan emelkedő utca hamarosan kivezet minket a faluból. A dombtetőhöz közeledve egyre szebb panoráma tárul elénk, melyet a Keszthelyi-hegység vonulatai kereteznek. Rálátás nyílik a hegység néhány kőbányájára, a távolban a zalaszántói Sztúpára és az előttünk húzódó Lázi-hegyre. Ez utóbbi lábánál vezet majd a további utunk, így a dombtetőre felérve letérünk a főút balra kanyarodó ívéről és egyenesen, Vállus irányába folytatjuk utunkat. A kb. 2 km hosszú faluba vezető közút a falu irányába lejt, majd annak központját elérve emelkedős szakaszon felkapaszkodva jutunk ki a faluból és érkezünk meg a murvás-kavicsos erdei tisztás szakaszra. Az enyhen emelkedő út bevezet az erdőbe, ahol hamarosan egy újabb hármas elágazóhoz érkezünk. Itt a kitáblázást követve tartsunk balra, a Keszthelyi-hegység legmagasabb pontját jelentő Büdöskút irányába. Innen egy komolyabb, emelkedő, kb. 2 km hosszú etap következik Büdöskútig. A hegytetőn kellemes, kiépített pihenő várja a kirándulókat: fedett és fedetlen asztalok, padok, árnyékos piknikhelyek. A Büdöskúti pihenőtől érdemes egy kis gyalogos kitérőt tenni a kb. 500 m-re található a Padkűi-kilátóhoz, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik a vidékre.
Büdöskútról utunkat jobbra és balra, azaz nyugati és keleti irányba egyaránt folytathatjuk. Ha nyugati irányba indulunk tovább, akkor Gyenesdiásra érkezünk, míg ha kelet felé, akkor Balatongyörökön ér ki az útvonal az erdei útról.
Jelen leírás a keletre, azaz Balatongyörök irányába tartó útvonalat követi.
A büdöskúti hegytetőt elhagyva folyamatos, megszakítás nélküli lejtmenetben gurulunk, így legyünk óvatosak! Gyakorlatilag tekerés nélkül érkezünk meg a Bélapi-pihenőhöz, ahonnan szintén gyalogtúrával érhetjük el a Batsányi- és a Bél Mátyás-kilátót. Mindkettő fantasztikus panorámát tartogat. A Bélapi-pihenő után egy rövid szakaszon még murvás, majd a balatongyöröki, Mogyorós utcai körforgalmat követően végig jó minőségű, aszfaltos úton jutunk el a faluközpontig, majd a Balatongyörök központi Balaton-parti részéig, ahol a jobb irányt választva rácsatlakozhatunk a Balatoni Bringakörút Keszthely felé vezető szakaszára. Útközben elérjük a Szent Mihály-domb alatti pihenő- és piknikezőhelyet. Ha még a túra végén is van elég energiánk, ne hagyjuk ki ezt a dombtetőt se! Ide egy rövid, de erősen emelkedő, aszfaltos úton juthatunk fel leginkább gyalogosan, de jól edzettek megpróbálhatnak feltekerni is. A halászkápolna mellett egy kis pihenőhely is található asztalokkal és padokkal. Ha kigyönyörködtük magunkat a balatoni panorámában és egy kicsit megpihentünk indulj tovább a Bringakörúton Keszthely irányába. A Bringakör vonyarcvashegyi és gyenesdiási szakaszai után a Libás strand érintésével sík terepen érkezünk meg a keszthelyi Balaton-partra. Itt a Keszthely feliratnál fordulunk el jobbra és a két régi hotelépület – a Hullám és a Balaton – között áttekerve érkezünk vissza a túra kiindulási pontjára.

Érintett települések: Keszthely, Cserszegtomaj, Rezi, Zalaszántó, Várvölgy, Vállus, Balatongyörök, Vonyarcvashegy, Gyenesdiás.

Célcsoport:
Amatőr sportoló
Rendszeresen kerékpározó
Térséget ismerő
Térségben üdülő
Aszfalt és jó minőségű murva
Rejtett kincsek
Túrához ajánlott kerékpártípus:
Mountain bike
ÚtadatokÚtbesorolás szerinti összetétel:
Összes út59.4 km
  • Kerékpárút15.3 km (25.7%)
  • Közút10.6 km (17.8%)
  • Kisforgalmú közút14.3 km (24.0%)
  • Erdészeti út18.3 km (30.7%)
  • Járda0.0 km (0.0%)
  • Vízügyi töltés0.0 km (0.0%)
  • Mezőgazdasági út1.0 km (1.8%)
  • Hajó/Komp0.0 km (0.0%)
(0 értékelés)
(0)
(0)
Értékelés írásához be kell jelentkezned.
További információA GINOP-7.1.9-17 – 2018 – 00012 számú fejlesztés a Balaton kiemelt turisztikai fejlesztési térségben valósult meg. Célja, hogy az egész térségre vonatkozóan, átfogóan valósítson meg kerékpáros fejlesztéseket, bevonva a vérkeringésbe a partközeli és a háttértelepüléseket egyaránt.